Υπάρχουν διάφορες ονομασίες για σειρές περιφερειακών, όπου αφορούν κυρίως τα μηχανικά μέρη του ποδηλάτου, γνωστά και ως Groupsets. Τι είναι όμως ένα groupset;
Σε απλή γλώσσα, τα εξαρτήματα μετάδοσης κίνησης και φρένων.
Τι περιέχουν; Τους λεβιέδες ταχυτήτων/φρένων, δισκομανιβέλα, μεσαία τριβή, αλυσίδα, μπρος & πίσω εκτροχιαστές (ντεραγιέ), φρένα μπρος/πίσω, πίσω δίσκο ταχυτήτων και επικουρικά, χωρίς να επηρεάζεται η ορθή λειτουργία των συστημάτων, τα κέντρα των τροχών.
Στα ποδήλατα δρόμου υπάρχουν τρεις εταιρίες όπου μαζί κατέχουν το συντριπτικό μερίδιο της παγκόσμιας αγοράς. Αυτές είναι η Campagnolo, η Shimanoκαι η SRAM,. Στο συγκεκριμένο άρθρο εξηγείται η διαβάθμιση των σειρών για την Shimano, όπου κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς.
Η συγκεκριμένη εταιρία για τα ποδήλατα δρόμου (road bikes) διαθέτει οκτώ σειρές όπου οι τρεις πρώτες σειρές προορίζονται για τον αναβάτη χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις και φτάνουν μέχρι τον υπερ-επαγγελματία. Η αναφορά των ονομασιών γίνεται αρχίζοντας από τη χαμηλότερη τιμή και δυνατοτήτων μέχρι την ακριβότερη.
Η entry-level σειρά ονομάζεται Claris. Αρκετές φορές ονομάζεται και 2400. Το χαρακτηριστικό της σειράς είναι ότι διαθέτει σύστημα με οκτώ ταχύτητες στον πίσω τροχό και με δύο ή τρεις ταχύτητες στη δισκομανιβέλα με συνολικές ταχύτητες τις 16 ή τις 24. (2×8 & 3×8 αντίστοιχα).
Η επόμενη σειρά είναι η SORA όπου η κύρια διαφορά με την Claris είναι η μία επιπλέον ταχύτητα πίσω φτάνοντας τις 18 ή 27 (2×9 & 3×9) ταχύτητες.
Η Tiagraδιαθέτει 10 πίσω ταχύτητες ανεβάζοντας τις συνολικές σε 20 ή 30. (2×10 ή 3×10). Η ουσιαστική διαφορά όμως με την SORA δεν είναι η μία επιπλέον ταχύτητα αλλά το ότι έχει δανειστεί αρκετά στοιχεία από τον σχεδιασμό της επόμενης σειράς (105).
Η τέταρτη, με την ονομασία 105, ανεβάζει αρκετά το κόστος αλλά παράλληλα και την ποιότητα, έχοντας όμως την ως την ορθότερη σχέση value for money. Θεωρείται η πιο «τίμια» σειρά όσον αφορά τις επιδόσεις, την αντοχή, το βάρος και φυσικά την τιμή της.
ΣΧΕΔΟΝ εφάμιλλη με την επόμενη σειρά, με το μεγαλύτερο «μειονέκτημα» της να είναι τα 255 περισσότερα γραμμάρια. Αναλυτικότερα τις διαφορές μπορείτε να τις διαβάσετε στο άρθρο «Head to head: Shimano 105 v Shimano Ultegra» του road.cc.
Η γκάμα των ταχυτήτων της συγκεκριμένης σειράς είναι 2×10, 2×11 και 3×10. Δεν υπάρχει η έκδοση 3×11.
Οι επόμενες δύο σειρές ονομάζονται Ultegraκαι Ultegra Di2και προορίζονται συνήθως για ημί-επαγγελματική χρήση. Oι ταχύτητες που διαθέτουν είναι αποκλειστικά 2×11 και υπάρχει η επιλογή για προσθήκη υδραυλικών δισκόφρενων.
Η διαφορά της Di2 με την απλή είναι η ηλεκτρονική αλλαγή ταχυτήτων. Οι αλλαγές στις ταχύτητες γίνονται μέσω κάποιου ηλεκτρονικού μηχανισμού όπου, θεωρητικά πάντα, κάνει ομαλότερες αλλαγές στις ταχύτητες και συνήθως την χρησιμοποιούν τριαθλητές και σπρίντερς.
Και οι κορυφαίες σειρές της Shimano είναι οι Dura-Ace& Dura-Ace Di2, όπου η ουσιαστική διαφορά με την προηγούμενη σειρά είναι το βάρος και τα υλικά υπερύψηλης ποιότητας (carbon & τιτάνιο).